Vakgebied:

Beeldend, muziek.

Opleiding:

Post HBO Humanistisch Vormingsonderwijs, openbaar basisonderwijs & Gerrit Rietveld Academie, bachelor interieur design.

Hoe vul ik een invaldag in vanuit mijn expertise:

Mijn thema is ‘het sieraad’ : ‘wie ben ik’ Allen leerlingen maken een eigen ketting. Een ketting die beschermt, een ketting die geluk brengt. Les doel: Zelfonderzoek. Leerlingen kijken naar zichzelf en vertalen hun dit ben ik naar een teken. Leerlingen vertalen gevoelens, verlangens in (abstracte) beelden. Gedachten, ideeën, fantasieën, vormgeven. In kleur, klank, geur, beeld en taal. Beeldtaal ontwikkelen. Leerlingen communiceren zichzelf, vertellen iets persoonlijks, geheims in een sieraad. Leerlingen bekijken elkaar, ik de andere jij. Al naar gelang de leeftijd, groepsgrote, tijd en stemming kies ik hoe we met dit thema aan de slag gaan. -invulvel of onderzoek in groepjes of groepsgesprek of filosofisch gesprek of …. Wat is een sieraad? Waarom draag jij een sieraad? Waarom versiert de mens zich? (verleden, heden, cultuur, erfgoed)? Welke tekens/symbolen ken je? amulet, relikwie, talisman, juweel, medaillon, … Welke tekens horen er aan jou ketting? Wat verstaat men onder een ‘beeldtaal’ Zijn er verschillen tussen kleren (mode)en sieraden? -kralen rollen We rollen kralen met behangerslijm, rolkralen van papier waarop wensen, verlangens, geheimen geschreven of getekend zijn, door de woorden op te rollen zit de betekenis in de kraal… (motoriek) -bescherm-kraal – geluk-kraal – verlang-kraal – wens-kraal – dit ben ik kraal – verliefd-kraal – geheim-kraal – ….kraal. Hoe ruikt geluk? -scherven van papier, componeer een melodie, mozaïek! kijk! zing! Ik nodig de kinderen uit zichzelf te onderzoeken, welke kleuren, welke sfeer, welke smaken, geuren, hoe klink ik? Middels in stukjes gesneden tijdschriften, puzzelen, mozaïeken de leerlingen zichzelf. Dit ben ik, en ik klink zo, samen klinken we… -innerlijk en uiterlijk samen gebracht in één teken We gebruiken grote ronde stickers, die tegen elkaar geplakt met de draad ertussen kralen worden, ontwerp een teken voor je innerlijk en een voor je uiterlijk, vlecht ze samen tot één teken. -expositie Middels mijn kettingen het thema meer reliëf geven. Een sieraad van schelpen, stenen, scherven, sinaasappelschillen, ‘waardeloze’ materialen, door mij waardevol gemaakt in een sieraad. Wellicht maken we een expositie van onze maaksels van de dag. Kijken we middels het digi bord naar (mijn) web sites. -zingen – dansen We sluiten de dag zingend af met onze kettingen om, bijvoorbeeld: deze ketting is van mij, hij beschermt en maakt me vrij, mijn geluk en mijn verlangen, heb ik om mijn hals gehangen, deze ketting is van mij, hij beschermt en maakt me vrij. Op de wijs van: – altijd is kortjakje ziek.

Mijn doel/ wat wil ik bij de leerlingen aan het einde van de dag bereikt hebben:

Dat ze over zichzelf hebben nagedacht op een vrije, abstracte, open manier. Dat ze door zich uit te drukken in kleuren en klanken, door te zien, te horen en te voelen, ervaren in wat voor prachtige wereld we leven.

Mijn leerdoelen:

• Ontwikkelen van de creativiteit, zelf onderzoeken en maken.
• Ontwikkelen van de expressie, zelf onderzoeken en doen.
• Ontwikkelen van sociaal emotionele vaardigheden.
• Ontwikkelen van motorische vaardigheden.
• Reflecteren op eigen werk en dat van anderen.
• Het leren presenteren van wat de leerling heeft gemaakt of ervaren.

Ik heb interesse om in het speciaal onderwijs les te geven.

Voorkeuren:

Groep 1/2: ☆☆☆☆☆
Groep 3/4/5: ☆☆☆☆☆
Groep 6/7/8: ☆☆☆☆☆

Ik ben Maandag, Dinsdag en Woensdag niet beschikbaar.

Bekijk hier mijn autonome werk:

www.akelei.nu

"Dat ze over zichzelf hebben nagedacht op een vrije, abstracte, open manier. Dat ze door zich uit te drukken in kleuren en klanken, door te zien, te horen en te voelen, ervaren in wat voor prachtige wereld we leven."

Akelei Hertzberger