Vakgebied:

Beeldende Kunst, Grafisch Vormgeven.

Opleiding:

Kunst Academie Minerva (autonome kunst) en docent beeldende vorming aan de Noordelijke Hoge School in Groningen.

Hoe vul ik een invaldag in vanuit mijn expertise:

Door middel van kunst kinderen leren op een andere en creatieve naar de wereld te kijken. Met hedendaagse, traditionele en klassieke kunstwerken als inspiratie. Maar ook kijken naar andere culturen, kijken naar de natuur, kijken naar je omgeving om zo creatieve processen van kinderen te ontwikkelen. Onze visuele omgeving zit vol met vormen en kleuren. Waar komt onze inspiratie om iets nieuws te maken vandaan? Wat zien we? Wat zou het kunnen betekenen? Waar is het van gemaakt? Met de hele klas of in groepjes samen werken aan een uitdagend, kleurrijk en feestelijk kunstwerk. Bijvoorbeeld een mobiel of kunstinstallatie waar allerlei gekke abstracte of figuratieve vormen en patronen aan worden bevestigd. Werken met kleur, decoratie, plat en ruimtelijk. Het doel is met eenvoudige materialen een opvallend ruimte innemend werk te maken. (voor verschillende niveaus en leeftijden) We sluiten af met de presentatie en het bespreken van het eindresultaat. De kinderen vertellen iets over wat zij hebben gemaakt en leren verbaal te reageren op het gezamenlijk kunstwerk. Naast mijn kunstenaarschap ben ik ook grafisch vormgever en heb ik tevens een dagprogramma met vormgevingsopdrachten. Je eigen logo maken, een poster ontwerpen en bijv. een etiket vormgeven voor een zelfbedacht nieuw gezond snoepje. Leren wat belangrijk is bij vormgeven, vereenvoudigen, kleurgebruik, compositie en verhouding.

Mijn doel/ wat wil ik bij de leerlingen aan het einde van de dag bereikt hebben:

Dat de kinderen open en creatief leren denken, goed leren kijken en hun ideeën leren vormgeven. Met als eindresultaat een mooi en uitdagend kunstwerk. Maar vooral een gezellige dag en plezier hebben in het maken van dingen.

Mijn leerdoelen:

• Ontwikkelen van de creativiteit, zelf onderzoeken en maken.
• Ontwikkelen van de expressie, zelf onderzoeken en doen.
• Ontwikkelen van sociaal emotionele vaardigheden.
• Ontwikkelen van motorische vaardigheden.
• Reflecteren op eigen werk en dat van anderen.
• Het leren presenteren van wat de leerling heeft gemaakt of ervaren.

Voorkeuren:

Groep 1/2: ☆☆☆☆
Groep 3/4/5: ☆☆☆☆☆
Groep 6/7/8: ☆☆☆☆

Ik ben op Woensdagen niet beschikbaar.

Bekijk hier mijn autonome werk:

http://maaikevisser.zoete-broodjes.nl

"Vandaag zijn we kunstenaars en we gaan iets heel cools maken!"

Maaike Visser