Creatieve Invaldocent
Vakgebied:

Muziek en spel.

Opleiding:

Koninklijk Conservatorium (zang, klassiek) Toneelschool Antwerpen.

Hoe vul ik een invaldag in vanuit mijn expertise:

We leren elkaar kennen middels een kringspel waarin ieder kind gezien wordt. Met het luisteren naar muziekfragmenten uit diverse eeuwen wordt de concentratie gestimuleerd, de kinderen gaan daarna bewegen op de (klassieke) muziek om deze te ‘voelen’. Na het luisteren gaan we het verhaal ‘Floris en Blancefloer’ voorlezen/spelen , voor ieder kind is er een rol, ook gaan enkele kinderen de bruitage verzorgen (de gong slaan, paardengetrappel). Voor de middagpauze oefenen we het verhaal, na de pauze gaan we het verhaal echt spelen.

Mijn doel/ wat wil ik bij de leerlingen aan het einde van de dag bereikt hebben:

Inzicht in muziek door het aanspreken van het gehoor en de finetuning daarvan, goed leren luisteren. Voelen van muziek in het lichaam, wat is het verschil met moderne muziek? Spelen, bewegen, plezier in vrijheid van expressief zijn. Leren hoe rollenspellen werken. Aanspreken van het lichaam en een lichamelijke vertaling van creatieve informatie.

Mijn leerdoelen:

• Ontwikkelen van de expressie, zelf onderzoeken en doen.
• Ontwikkelen van motorische vaardigheden.
• Het leren presenteren van wat de leerling heeft gemaakt of ervaren.

Voorkeuren:

Groep 1/2: ☆☆☆
Groep 3/4/5: ☆☆
Groep 6/7/8: ☆☆☆☆☆

Bekijk hier mijn autonome werk:

www.foliovilla.com

Met het luisteren naar muziek, ontdekkend leren spelen en bewegen wil ik kinderen bewust maken van hun expressieve mogelijkheden.

Lotte Visser